در مجموع لزوم ارتقاء بهره وری، شفافیت در محموله ها، گسترش ظرفیت های ترانزیتی، توسعه بازارها و نیاز به اجرای کارآمد فرآیندها، ما را به سمت تدوین نقشه راه و مدل بلوغ بهره گیری از سکوها در صنعت حمل و نقل کشور و مواجهه فعال با مخاطرات این خدمت نوین تشویق می کند. البته وزارت راه و شهرسازی در استفاده از فناوری های نوین در راستای بهبود عملکرد (همچون طرح سپهتن و سامانه جامع حمل و نقل هوشمند) جزو وزارتخانه های پیشرو به حساب می آید. در همین راستا و به منظور تسریع در تحقق اهداف، پیشنهاد می گردد:
1. شبکه سازی کلیه بازیگران صنعت حمل و نقل (مسیرهای مواصلاتی، ناوگان حمل و نقل بین شهری، کشتیرانی و هوایی) در بستر شبکه ملی اطلاعات با استفاده از فناوری های نوین (همچون اینترنت اشیا و زنجیره بلوکی)؛
2. ترغیب و فعال سازی ظرفیت بازیگران بخش خصوصی در ایجاد و توسعه زیست بوم سکویی حمل و نقل؛
3. بازبینی نظام مقرره گذاری صنعت حمل و نقل متناسب با نیازمندی سکوهای حمل و نقل و تبیین الزامات و استانداردهای اتصال و تجمیع داده در این سکوها جهت محافظت از حریم خصوصی و داده های تجاری ذینفعان؛
4. کاهش مخاطرات و مدیریت تخلفات حمل و نقلی کشور با بهره گیری از فناوری های امن و غیرقابل تغییر نظیر زنجیره بلوکی؛
5. برنامه ریزی برای توسعه ظرفیت های ترانزیتی با بهره گیری از ژئوپلوتیک کشور و ایفای نقش فعال در شبکه ای نمودن بازیگران ترانزیت در جاده ابریشم؛
6. ایجاد درآمدهای جدید در همه بخش های حمل و نقل و لجستیک کشور، به موجب فعالسازی مدل های کسب و کار، انواع معاملات، بازارها و خدمات جدید؛
7. سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل، از جمله ترمینال های ترابری، مراکز پردازش گمرکی و زیرساخت های شارژ خودروی برقی؛
8. ایجاد تغییرات فرآیندی مبتنی بر نرم افزار و بکارگیری سیستم های حمل و نقل هوشمند؛
9. تربیت نیروی انسانی متخصص و تامین تجهیزات لازم، جهت تعمیر و نگهداری تجهیزات با فناوری های نوین؛
10. چابک نمودن قوانین برای پاسخگویی به نیازهای مدل های کسب و کاری جدید در در سطح ملی در حوزه حمل و نقل.
11. یکپارچه سازی فرآیند تعیین و اعلام نرخ خدمات در صنعت حمل و نقل.
12. API (فراهم نمودن استفاده از ریز خدمت های حمل و نقل برای بازیگران این صنعت).
13. حمایت نهادهای سیاسی و افزایش بودجه دولتی برای ساخت و توسعه سریع تجهیزات و همچنین ارائه تسهیلات بلند مدت با نرخ های ترجیهی در راستای توسعه زیرساخت های صنعت حمل ونقل.
14. بهره برداری از رویکرد چند ساله ارگان ها و نهادهای دولتی مبتنی بر ارائه خدمات دولت الکترونیک.
15. تشویق به استفاده از سامانه های هوشمند حمل و نقل با اعطاء مشوق های مالیاتی و.....
16. کاهش قابل ملاحظه حق دسترسی شرکت های حمل و نقل ریلی به منظور رقابت پذیر نمودن این شیوه حمل و نقل در مقایسه با سایر شیوه ها.
منابع
[1] Five Forces Transforming Transport & Logistics, PwC CEE Transport & Logistics Trend Book 2019
[2] https://www.inboundlogistics.com/cms/article/top-8-logistics-challenges-facing-the-industry/
[3] https://www.nap.edu/resource/25314/criticalissues/
[4] http://www.baneasa-airport.com/5-major-problems-global-logistics-industry-facing/
[5] https://www.donyayesafar.com/n/5885
[6] https://www.ettelaat.com/mobile/?p=124259&device=phone
[7] http://www.rmto.ir/Pages/Home.aspx
[8] www.portofrotterdam.com