مقدمه
شاخص هایی برای آمادگی صنایع برای سکویی شدن ارائه شده است و به هر اندازه یک صنعت در هر کدام از این چهار شاخص امتیاز بیشتری داشته باشد، آن صنعت پتانسیل بیشتری برای سکویی شدن را دارد. در مقابل سه شاخص مقاومت صنایع در برابر سکویی شدن وجود دارد که بالا بودن هر یک از این شاخص ها در یک صنعت نشان دهنده مقاومت آن صنعت در برابر سکویی شدن است. بر اساس ارزیابی صورت گرفته برای صنعت حمل و نقل بر اساس این شاخص ها، این صنعت پتانسیل سکویی شدن را دارد.
ویژگیهایی که حمل و نقل را به سمت سکویی شدن سوق می دهد
شاخص های آمادگی یک صنعت برای سکویی شدن به شرح زیر است:
1- حساس به اطلاعات [1]: هر چه اطلاعات در یک صنعت به عنوان منبع ارزش یک صنعت حیاتی تر باشد احتمال اینکه آن صنعت به پلتفرم بپیوندد بیشتر است.
2- دروازه بانان مقیاس ناپذیر[2] : صنایعی که از نظر نیروی انسانی پرهزینه و مقیاس ناپذیر هستند. این صنایع می توانند از طریق پلتفرم ها کالاهای خود را ایجاد و بازاریابی کنند.
3- بسیار پراکنده [3]: صنایعی که خدمات پراکنده و بسیار توزیع شده دارند. تجمیع و گردآوری بازارها از طریق پلتفرم موجب افزایش کارایی و کاهش هزینه های جستجو برای کسب و کار در این صنایع می گردد.
4- عدم تقارن حداکثری اطلاعات [4]: فراهم نبودن دسترسی برابر و عدم تقارن برای مشارکت کنندگان اطلاعات کالا، خدمات، قیمت ها و دیگر متغیرهای حیاتی جهت داشتن بازارهای کارا و عادلانه.
ویژگی هایی که عامل مقاومت صنعت حمل و نقل در برابر سکویی شدن هستند
ویژگی هایی که موجب مقاومت یک صنعت در برابر سکویی شدن می شود به شرح زیر است:
1- کنترل قانونی بالا: صنایعی که به شدت مقررات گذاری شده اند؛ این مقررات به نفع شرکت های متصدی و برعلیه منافع استارت آپ هایی است که تلاش می کنند منابع جدید ارزش را باز کنند.
2- هزینه های بالای شکست: صنایعی که مصرف کنندگان آن به دلیل درک هزینه های بالای شکست تمایلی به حضور در این پلتفرم ها ندارند.
3- مبتنی بر منبع بودن: صنایعی که به طور قابل توجهی تحت تاثیر اینترنت قرار ندارند و اطلاعات نقش محدودی در آنها دارد و مشارکت کنندگان در این بازارها نیازمند توانایی مدیریت کارا و فرایندهای مقیاس پذیر هستند.
لجستیک و حمل و نقل یک صنعت حساس به اطلاعات و پرمصرف، پرهزینه و مقیاس ناپذیر، با درجه بالای بخش بندی و عدم تقارن در اطلاعات است؛ بنابراین این صنعت تمام ویژگی هایی که یک صنعت را به سمت سکویی شدن سوق می دهد دارا است.

شکل1. مدل پلتفرمی در بخش لجستیک و حمل و نقل
پی نوشت:
[1] Information-intensive
[2] non-scalable gatekeepers
[3] Highly fragmented
[4] extreme information asymmetries