بهره گیری از سکوها در صنعت لجستیک و حمل ونقل کشور برای رفع نیازهای ارتقاء بهره وری در این صنعت، شفافیت در جابجایی محموله ها، دسترسی سریعتر به ظرفیت های ترانزیتی، گسترش بازار فعالیت در کشورهای همسایه و نیاز به اجرای کارآمد فرآیندها، عوامل اصلی در تبدیل و گذار این صنعت مبتنی بر تحلیل PESTEL به صورت زیر تعریف می شوند:
درصد شرکت های تجاری حمل و نقل که سطح پیشرفته ای از دیجیتالی شدن و یکپارچگی را گزارش می دهند به شرح زیر است:
راه حل های دیجیتالی سازی دیگر صرفاً به فناوری اطلاعات و ارتباطات ساده مرتبط نیستند زیرا آنها می توانند مدل های جدید تجاری، انواع معاملات، مکان های بازار و خدمات ارائه دهنده منابع درآمد را فعال کنند و همه بخش های حمل و نقل و لجستیک را مورد توجه قرار می دهند.
در گذشته، دیجیتالی سازی متمرکز بر ICT شامل همکاری، بسته های اداری، ارتباطات و اتوماسیون مدیریت و سیستم های ERP می شد ولی در حال حاضر شامل مدل های جدید کسب و کار، فرآیندهای جدید، انواع جدید تراکنش ها و مکان های ایجاد این تراکنش ها، بازارها و منابع خدماتی/درآمدی جدید است.
فراهم شدن شرایطی برای راحتی بیشتر مصرف کنندگان و مشتری های تجاری و امکانات بیشتر برای شخصی سازی در رابطه با ثبت سفارش آنلاین، پیگیری و خدمات پرداخت از جمله اثراتی است که دیجیتالی سازی بر مشتریان خواهد داشت.
شکل4. تغییر در تجارت بین المللی در حمل و نقل و لجستیک (T & L)
3. تغییر در فرایند مبتنی بر نرم افزار[3]
انتظار می رود که راه حلهای فرآیندی مبتنی بر نرم افزار طی چند سال آینده به صورت پویا رشد کنند و منافع حتی بزرگتری را نیز برای تجارت ایجاد کنند، اما آنها هنوز هم باید راه خود را به جریان اصلی بیابند.
3.1. تأثیر در حمل و نقل و لجستیک: با توجه به پیش بینی های انجام شده از این تاثیرات " بازار جهانی سیستم حمل و نقل هوشمند (ITS) در کریدورهای عبوری به بیش از 72.3 میلیارد دلار در سال 2022 برسد" و " بازار جهانی اتوماسیون فرایند رباتیک تا سال 2021 به بیش از 1.2 میلیارد دلار برسد" می توان رشد بیش از 35% رشد سالانه پیش بینی بازارهای جهانی را پیش بینی نمود.
3.2. فرصت ها: تغییر در فرآیندهای نرم افزار محور با تاثیراتی همچون، اجرای سیستم های مدیریت حمل و نقل هوشمند (ITS)، اجتناب از هزینه های غیر ضروری نگهداری و بازتعریف فرآیندهای ساده و تکراری، کنترل بهتر فرآیندها و رفتارهای انسانی که با بهبود کیفیت خدمات همراه است، اتوماسیون نرم افزارها و توسعه راه حل های هوش مصنوعی و فرآیند رباتیک و پیش بینی تعمیر و نگهداری زمان تحویل و اطمینان از دردسترس بودن ناوگان و ایجاد فرصت های شغلی می تواند فرصت هایی باشد که تغییر در فرایند مبتنی بر نرم افزار فراهم می کند.
3.3. راه کارهای تغییر در کسب و کار: راه حل های نوظهور در رابطه با تغییرات فرآیند اصلی نرم افزاری محور مورد بررسی قرار گرفته و مثال های آن نیز ارائه شده است:
سیستم های حمل و نقل هوشمند: این سیستم ها بر روی حمل و نقل زمینی، دریایی و ریلی تاثیر مستقیم خواهد داشت. سیستم های حمل و نقل هوشمند برای بهینه سازی و بهبود بهره وری از شبکه های حمل و نقل در حال حاضر استفاده می شود ، به عنوان مثال بارسلونا برای نظارت از راه حل های ITS مانند پارکینگ هوشمند و سیستم های ترافیکی و همچنین با اتوبوس های هیبریدی و ابتکار عمل دوچرخه سواری هوشمند برای تمیزی آب و هوا استفاده می کند یا کپنهاگ در حال اجرای بسیاری از راه حل های ITS از جمله سیستم های مدیریت ترافیک ، جمع آوری داده ها به منظور بهینه سازی شبکه حمل و نقل و ترویج "رانندگی سبز" می باشد و مونترال کانادا در حال پیاده سازی راه حل های ITS برای هماهنگ سازی چراغ راهنمایی می باشد.در جدول زیر سیستم های حمل و نقل هوشمند را با تعاریف آورده ایم:
جدول1. سیستم های حمل و نقل

اتوماسیون فرایند روباتیک: اتوماسیون رباتیک بر روی خدمات ارسال بسته و پست، تجارت الکترونیک، حمل و نقل واسطه گری و مدیریت زنجیره تامین تاثیر مستقیم دارد. به عنوان مثال موارد استفاده از اتوماسیون فرآیند رباتیک عبارتند از:
- کارایی اتوماسیون فرایند رباتیک در شرکت های زیر بخش حمل و نقل و لجستیک به عنوان ابزار.
- پشتیبانی از انواع فعالیتهای تجاری مانند معاملات ، خدمات منابع انسانی ، IT ، امور مالی و حسابداری و پردازش اسناد.
- تاکنون شرکت های بانکی بیشترین علاقه را به این فناوری نشان داده اند ، در حالی که شرکت های حمل و نقل و لجستیک قبلاً در حال آزمایش روی برنامه خود و یا استفاده از آن برای تسریع در مشاغل خود هستند.
پیش بینی تعمیر و نگهداری و نظارت بر هواپیماهای بدون سرنشین: این دسته بندی بر روی حمل و نقل زمینی، دریایی، ریلی و تجارت الکترونیک تاثیر بسزایی خواهد داشت. از مزایای پیش بینی و تعمیر و نگهداری می توان موارد زیر را نام برد:
• کاهش هزینه
• بهبود کیفیت خدمات
• تأثیر مثبت بر کارمندان
• تاثیر مثبت بر مدیریت پسماند و محیط زیست
راه حل های بلاکچین (DLT): انتظار می رود که بلاکچین، و به تعبیر بهتر ، تمام فناوری های توزیع شده ، در تمام بخش های حمل و نقل و لجستیک تأثیر متوسط با طول اثر حداقل 3 سال داشته باشند. از جمله تاثیرات و مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:
• امنیت
• بهره وری
• شفافیت
• قابلیت اطمینان
راه حل های هوش مصنوعی برای حمل و نقل و لجستیک: راه حل های هوش مصنوعی می توانند نحوه مدیریت عملیات، ترافیک و شبکه ها را تغییر دهند، اما بلوغ فعلی چنین راه حل هایی نشان می دهد که برای راه یافتن به جریان اصلی، به بیش از سه سال زمان نیاز دارند. انواع هوش مصنوعی در تصویر زیر آورده شده است:

شکل5. انواع هوش مصنوعی
3.4. تأثیر بر مشتریان: تغییر در فرآیند مبتنی بر نرم افزار، منجر به تاثیراتی بر مصرف کنندگان از جمله، ارائه خدمات حمل و نقل شفاف تر با ایمنی بهتر، قابلیت اطمینان بیشتر سیستم های حمل و نقل و خودکار شدن خدمات تحویل با راه حل های هوش مصنوعی و کاهش زمان تحویل شده است.
شکل6. تغییر در فرایند مبتنی بر نرم افزار در حمل و نقل و لجستیک (T & L)
4. تغییرات در تجارت داخلی بازار[4]
- تطابق و سازگاری با تغییرات: نمای کلی از تغییرات در تجارت داخلی بازارها
رشد تجارت الکترونیکی در سراسر منطقه، همراه با افزایش سطح بهینه سازی در صنعت
حمل و نقل و لجستیک[5]، به احتمال زیاد موجب به اشتراک گذاری اقتصاد و یکپارچگی زنجیره ارزش بین شرکت های T&L ، تجارت الکترونیک و تولید کنندگان می شود.
- تاثیرات بر صنعت حمل و نقل و لجستیک:
بر اساس آمار ارائه شده در تحقیقات CEO در سال 2018، 55 ٪ از مدیران و روسا در T&L، در جهت ایجاد یک اتحادیه استراتژیک جدید یا سرمایه گذاری مشترک برنامه ریزی می کنند، در حالی که 38٪ برای M&A جدید و 32٪ برای همکاری با کارآفرینان و شرکتهای نوپا برنامه ریزی می کنند.
بر اساس پیش بینی جهانی سال 2015، سهم تجارت الکترونیک در خرده فروشی، 7.4 درصد بوده است و تا سال 2021 به میزان 17.5 درصد خواهد رسید.
برای کسب و کارهای T&L:
• رشد درآمد از طریق توسعه خدمات جدید و گسترش خدمات موجود برای حمایت از تجارت الکترونیکی، حمل و نقل سالمندان و بهره گیری از سایر بازارها با موقعیت مناسب
• افزایش کارآیی شبکه با همکاری و M&A
• کاهش هزینه ها با به اشتراک گذاری منابع
برای صاحبان برندها (نام تجاری)/ تولیدکنندگان:
• افزایش فروش در تجارت الکترونیک از طریق کانال های فروش آنلاین
- راهکارهای تغییر در کسب و کار
راه کارهای زیر در واکنش به تغییرات در تجارت داخلی بازارها ایجاد شده اند :
- ورود کسب و کار به تجارت االکترونیک
- سرمایه گذاری تجارت الکترونیک در لجستیک
- راه حل های CEP برای تجارت الکترونیک
- به اشتراک گذاری راه حل های اقتصادی
- تجمیع راهکارهای قبلی در تمامی بخش ها و حوزه های حمل و نقل و لجستیک
• با گسترش شیوه خرید آنلاین، ارائه خدمات ارزان قیمت و نوآورانه به مشتری، راحتی بیشتری را فراهم می کند
• فرصت های جدیدی برای به اشتراک گذاری منابع برای استفاده روزمره با هدف افزایش محبوبیت در به اشتراک گذاری اقتصاد فراهم می شود.
شکل7. تغییرات در تجارت داخلی بازار در حمل و نقل و لجستیک (T & L)
- کسب و کار بزرگ برای ورود به تجارت الکترونیک - تعریف راه حل و مروری بر اطلاعات مربوطه
شرکت های بزرگ و صاحبان نام تجاری به دنبال فرصتهایی هستند تا محصولات خود را بصورت آنلاین ارائه دهند . زیرا ممکن است هنوز تأثیر زیادی بر تجارت الکترونیکی داشته باشند زیرا اینگونه ابتکارات در طی چهار سال آینده قدرت بیشتری می یابد.

شکل8. مراحل ورود کسب و کارها به تجارت الکترونیک
دلایلی که موجب ترغیب صاحبان برند به تجارت الکترونیک می شود
- فروشگاه های آنلاین به تدریج در حال تبدیل شدن به استاندارد صنعتی برای شرکت های مصالح ساختمانی می باشند.
- موانع ورود به بازار با بکارگیری استعدادها در حال کاهش است. سرمایه گذاری در بازاریابی آنلاین و سئو (SEO) به شرکتها این امکان را می دهد تا سهم خود را در بازار تجارت الکترونیک به سرعت افزایش دهند.
- شرکت های بزرگ در حال حاضر دانش را بر اساس اولین تجربیات خود در تجارت الکترونیک جمع آوری می کنند
-
شرکت های خرده فروشی از فروشگاه های کالاهای فیزیکی خود با نقاط کلیک و جمع آوری
[6] استفاده می کنند تا کالا را به سهولت تحویل و هزینه را کاهش دهند.
- ورود به تجارت الکترونیکی به شایستگی هایی نیاز دارد، اما مشاغل بزرگ در صورت لزوم توانایی تأمین بودجه این توسعه را دارند.
- سرمایه گذاری تجارت الکترونیک در لجستیک - تعریف راه حل و مروری بر اطلاعات مربوطه
پیش بینی می شود کسب و کارهای تجارت الکترونیک سرمایه گذاری در لجستیک را در طولانی مدت شروع کنند و به دنبال امکاناتی برای ایجاد زنجیره های ارزش هستند و چنین روندی قبلاً در فعالیت کسب و کارهای بزرگ تجارت الکترونیکی قابل مشاهده است.

شکل9. درآمد فروش اینترنتی در اروپا (میلیارد دلار)
مثالهایی از شرکت های تجارت الکترونیک سرمایه گذار در لجستیک
o آمازون: این شرکت در زمینه خدمات تحویل بار فعالیت دارد. سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری برای ایجاد مراکز بار
[7] هوایی داشته و انبارها و مراکز تحقیقاتی را در مناطق جغرافیایی مختلف ایجاد نموده است.
o
گروه Otto
[8] : تا سال 2020 ، گروه برنامه ریزی هرمس قصد دارد تا بیشتر از 580 میلیون دلار در ساخت و گسترش مراکز لجستیک مبتنی بر فناوری پیشرفته ، انبار کالاها و شبکه ای جدید و انعطاف پذیر
[9] (برای دریافت و یا بازگشت بسته های مسافر) را سرمایه گذاری نماید. همچنین این گروه جهت توسعه پلتفرم otto و گسترش تجارت الکترونیکی، 116 میلیون دلار سرمایه گذاری نموده است.
o اASOS
[10] : پیش بینی می شود که شاخص CAPEX، برای تمام سال 297-323 میلیون دلار باشد. این شرکت جهت ارتقاء 200 وب سایت محلی خود، سرمایه گذاری کرده و فناوری هوش مصنوعی را در ارائه خدماتی مانند موتور توصیه گر و جستجوی بصری درج می کند. همچنین جهت ایجاد انبارهای جدید در آتلانتا ، ایالات متحده نیز سرمایه گذاری می کند.
- راه حل های CEP برای تجارت الکترونیک - تعریف و مرور اطلاعات مربوطه
شرکت های مبتنی بر CEP به دنبال طراحی راه حل های متناسب برای تجارت الکترونیک هستند و ما انتظار داریم که چنین راه حل هایی تأثیرات متعادلی را بر شرکت های CEP در دراز مدت برای حرکت به سمت فروش Omnichannel (استراتژی که سازمانها برای بهبود تجربه کاربری خود از آن استفاده می کنند.) داشته باشند.

شکل10. فاکتورهایی که باید هنگام فروش اینترنتی مورد توجه قرار گیرند
مثالهایی از راهکارهای CEP در تجارت الکترونیک
از دو جنبه می توان مثالها را مورد بررسی قرار داد. از جنبه گسترش خدمات موجود و از جنبه ارائه خدمات جدید. در راستای گسترش خدمات موجود، با تغییر مسیر پویا ، شیوه تحویل تغییر می کند. فرایند خرید از مغازه های مختلف به صورت حمل و نقل یکپارچه خواهد شد. مستندات برگشت کالا به صورت خودکار / از پیش آماده شده خواهد بود و نهایتا تحویل خودکار / تحویل های مکرر محقق خواهد شد. همچنین با هدف گسترش خدمات موجود، راهکارهایی همچون ایجاد فرایند حمل و نقل کالا از فروشگاه / کشتی به فروشگاه و یکپارچه سازی داده و CRM در ارائه خدمات به مشتری، خدمات مازادی همچون وام به مشتری، پرداخت الکترونیکی، برقراری امنیت، بازاریابی/ تولید سرب و حتی امتیاز دهی به شرکت های وام دهنده ارائه شده است.

شکل11. درصد بکارگیری راهکارهای CEP در تجارت الکترونیک
بر اساس آمار ارائه شده در تحقیقات CEO در سال 2018، 64 ٪ از مدیران و روسا در T&L، به تغییر رفتارهای مشتری در پنج سال آینده که موجب انجام ایجاد اختلال جدی در مشاغل آنها خواهد شد معتقد هستند.
- اشتراک راه حل های اقتصادی - تعریف و مرور اطلاعات مربوطه
به عنوان جایگزینی در حوزه اقتصاد، اقتصاد مشارکتی در حال یافتن برنامه هایی در مدیریت زنجیره تأمین ، حمل و نقل جاده ای و حمل و نقل کالا است ، اما هنوز راهی برای افزایش عملکرد در بازار انبوه پیدا نکرده است و راهکار ارائه خدماتی که قابلیت های رایگانی را بین صاحبان کالا و گیرندگان به طورمشترک فراهم می کند و منجر به استفاده بهتر آنها می شود را پیشنهاد داده است.
مثالهایی از کاربردهای اقتصاد مشارکتی
تثبیت حمل و نقل - تعریف راه حل و کلی از اطلاعات مربوطه
ظهور بازیگران جهانی در تجارت الکترونیک احتمالاً فعالیت بی سابقه M&A را تشویق می کند ، که در T&L طی سه تا پنج سال سرعت آینده می یابد.
راهکار ارائه شده: تثبیت کسب و کار و خدمات به منظور بهبود بهره وری شبکه و سطح سودآوری در داخل و یا در زیر بخش ها
سهم بخش ها در بازار T&L از نظر ارزش معاملات (2017)

شکل12. تعداد معاملات جهانی T&L در سالهای 2013-2017
4. تغییر در فرایند مبتنی بر ماشین [11]
از جمله مزایای دیگر، تغییرات فرآیند اصلی مبتنی بر ماشین می تواند باعث افزایش راندمان تحویل و انبارداری شود. با این حال، آنها نیاز به سرمایه گذاری در فناوری های جدید، اجرای متفکرانه و تغییرات قانونی دارند.
- اثرات تغییر در فرآیند مبتنی بر ماشین بر صنعت حمل و نقل و لجستیک
36٪ رشد تعداد اتومبیل های برقی در جهان است که سالانه بین سال های 2018 و 2030 پیش (CAGR) بینی می شود.
12.6٪ نرخ رشد تعداد روبات های صنعتی بین سال های 2011 تا 2016 (CAGR) در آسیا ، اروپا و آمریکای شمالی بوده است .
- فرصت های تغییر در فرآیند مبتنی بر ماشین بر کسب و کار
• بهبود کارآیی انبارداری با استفاده از فناوریهای جدید حمل و نقل
• حل مشکل شکاف عرضه استعداد در بخش T&L با خودکارسازی عملیات اصلی
• علاوه بر این ، ربات سازی Last Mile منجر به افزایش قابلیت اطمینان ، سرعت و کارایی می شود
• پیشرفت های بیشتر در فن آوری های حمل و نقل ، از ریل های پر سرعت تا توسعه الکترو موبیلیتی پشتیبانی شده توسط رگولاتورها
- راه حل های ارائه شده توسط تغییر در فرآیند مبتنی بر ماشین
راه حل های زیر در زمینه فرآیندهای اصلی مبتنی بر ماشین شناسایی شده اند:
-
انبارداری روبات سازی
[12] (از جمله هواپیماهای بدون سرنشین)
- Electro-mobility
- انبارداری که توسط AR & VR پشتیبانی می شود
- راه آهن با سرعت بالا
- بهینه سازی تحویل در آخرین گام
- اثرات تغییر در فرآیند مبتنی بر ماشین بر مشتریان
- برای مصرف کنندگان و کارمندان ، تغییرات فرآیند مبتنی بر ماشین به معنای تعامل کمتر با مردم و تعامل بیشتر با ماشین آلات است که در نهایت ، به دسترسی بیشتر خدمات انعطاف پذیر نیز منجر می شود..
- هزینه های کل مصرف ممکن است یکی از اصلی ترین فاکتورها در جهت جابجایی مصرف کنندگان از موتورهای سنتی به موتورهای برقی باشد و در دراز مدت ، چنین راه حلهایی ممکن است تأثیر استفاده از سوخت های فسیلی را از نظر هزینه و دیدگاه های محیطی کاهش دهد.
پیش بینی می شود که ربات سازی، فرآیندهای تدارکات را در مدیریت زنجیره تأمین ، انبارداری و زیرساختهای حمل و نقل در طولانی مدت بهبود بخشد.

شکل13. نمونه هایی از برنامه ربات سازی انبارداری در فرآیندهای لجستیک مربوطه

شکل14. برآورد محموله های سالانه در سراسر جهان از روبات های صنعتی توسط مناطق (به هزار)

شکل15. تغییر در فرایند مبتنی بر ماشین در
حمل و نقل و لجستیک (T & L)
نظرات مدیران عامل درباره رباتیک کردن انبار
31٪ قصد دارند ظرف سه سال سرمایه گذاری های قابل توجهی را در رباتیک انجام دهند.
78٪ درصد برنامه ریزی برای کاهش هزینه ها دارند و همین درصد افراد می گویند تصمیم گیری در مورد اتوماسیون کارها و مشاغل را در درجه اول بر اساس چگونگی ارائه بهترین هدف شرکت ها انجام می دهند.
پیش بینی می شود Electro-mobilityدر طولانی مدت تأثیر متوسطی بر زیرساخت های حمل و نقل و انبارداری و همچنین حمل و نقل جاده ای داشته باشد ، زیرا برای دستیابی به مزیت هزینه هنوز هم نیاز به نوآوری دارد.
دلایل پیاده سازی Electro-mobility
هزینه های کلی استفاده از وسایل نقلیه برقی در طولانی مدت در مقایسه با وسایل نقلیه سنتی موتور احتراق داخلی (ICE) کاهش می یابد.

شکل17. هزینه کل مالکیت در 3.5 سال
خطرات زیست محیطی ناشی از سوزاندن بیش از حد سوختهای فسیلی منجر به محدودیت انتشار در حمل و نقل مبتنی بر ICE می شود.
شکل18. انتشار گازهای گلخانه ای اتحادیه اروپا
پالما دی مایورکا با موفیت وابستگی خود را به واردات بنزین ، آلودگی صوتی و ردپای کربن از طریق مشوق های مربوط به electro mobility کاهش داده است مانند تسویه حساب های مالیاتی، امتیازات پارکینگ و سرمایه گذاری در زیرساخت های عمومی در نقاط شارژ.

شکل19. نمونه ای از پیاده سازی electro mobility
41٪ سران
حمل و نقل و لجستیک در مورد چشم انداز رشد مشاغل مربوطه نگران تغییرات آب و هوا و آسیب های زیست محیطی هستند. همچنین دستگاه های واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی پیشرفتهای مؤثر در مدیریت زنجیره تأمین را ارائه می دهند که ممکن است در کوتاه مدت و با تأثیر متوسط ، استفاده گسترده ای در بازار بدست آورد.
جدول2. واقعیت افزوده، مجازی و ترکیبی در T & L

ریل با سرعت بالا - تعریف راه حل و مرور اطلاعات مربوطه
شماره های کلیدی مربوط به توسعه HSR
• 1964 1 اکتبر اولین سرویس قطار پر سرعت جهان از توکیو به اوزاکا
• 29،792 کیلومتر خطوط پر سرعت در جهان (1 آوریل 2015)
• 3603 قطار سریع السیر در حال کار (آوریل 2015)
• رکورد سرعت جهانی 575 کیلومتر در ساعت (فرانسه 2007)
• 350 کیلومتر در ساعت حداکثر سرعت در عملکرد درآمد (چین)
• 1600 میلیون مسافر در سال که توسط Rail Speed Rail در جهان حمل و نقل می شود (2015)
o سالانه 800 میلیون مسافر در چین
o سالانه 355 میلیون مسافر در ژاپن
o سالانه 130 میلیون مسافر در فرانسه
o سالانه 315 میلیون مسافر در سایر نقاط جهان

شکل20. شبکه ریلی با سرعت بالا در جهان
انتظار می رود آخرین بهینه سازی های تحویل مایل طی 5 سال آینده ، با تمرکز اصلی روی چنین راه حل هایی از بخش پستی و CEP (پیک ، اکسپرس ، بسته) تأثیر متوسطی بر صنعت T&L داشته باشد.

شکل21. سهم هزینه های تحویل توسط بخشی از فرایند حمل و نقل
دو پیشرفت برتر درگذشته که توسط مدیران جهانی T&L برنامه ریزی شده است:
41٪ ارسال مرسولات [13]
35% Drop-off lockers (قفل)
اگرچه برخی از رهبران تجاری قصد دارند تحویل ربات را ارائه دهند ، اما در حال حاضر تحویل های داخل اتومبیل بیشتر روی راه حل های حمل و نقل و قفل متوقف شده اند ، به دنبال آن تحویل های داخلی (34٪) و تحویل های جمعی (32٪).
به منظور تجزیه و تحلیل دقیق راه حل ها، صنعت T&L به 8 زیر بخش تحت پوشش حمل و نقل مسافر و باری تقسیم شده است:
جدول3. زیر بخش های صنعت T&L در تجزیه و تحلیل روند
از تغییرات ژئوپلیتیکی، از طریق تغییر روزافزون به اقتصاد دیجیتال و بین المللی سازی مشاغل ، تا رشد انتظارات مصرف کننده و شکاف استعدادی و همچنین تسریع در تکامل فن آوری های زیرین ، می بینیم که روندهای شناسایی شده PESTEL باعث ظهور راه حل های جدید می شود.

شکل22. ارزیابی بلوغ و تاثیر PWC بر صنعت
حمل و نقل و لجستیک
جدول4. شاخص های گذار در صنعت
حمل و نقل و لجستیک بر اساس تحلیل
PESTEL

پی نوشت: