• طبقه بندی مقالات
    • درآمدی بر اخلاق اینترنت اشیاء
      درآمدی بر اخلاق اینترنت اشیاء
      چکیده
      بی‌تردید، یکی از تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی نوظهور در جهان امروز که به سرعت در حال بسط و گسترش است، «اینترنت اشیاء»[1] می باشد. تقریباً اغلب مطالعات آینده‌پژوهی معتبر در زمینه تکنولوژی‌های نوظهور، بخش یا قسمتی از گزارش خود را به تحولات مربوط به این تکنولوژی اختصاص داده‌اند. بر این ‌اساس، به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نه چندان دور، تبعات و پیامدهای بکارگیری اینترنت اشیاء تمامی ابعاد حیات بشری را تحت تأثیر قرار دهد. درواقع، به همین دلیل است که علاوه بر مهندسان و فناوران، پای جمع قابل‌توجهی از دانشمندان و متخصصین علوم انسانی و اجتماعی نیز به میدان مطالعه و بررسی چنین تبعات و پیامدهایی کشیده شده است. در همین راستا یکی از ابعاد مهمی که توجه محققان اینترنت اشیاء را به خود جلب کرده، مسائل و چالش‌های اخلاقیِ مرتبط با بکارگیری تکنولوژی اینترنت اشیاء در حیات انسانی است. در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا با اشاره به ویژگی‌ها، مسائل و چالش‌های اخلاقی مرتبط با تکنولوژی اینترنت اشیا، درآمدی بر شکل‌گیری حوزه‌ای جدید به نام «اخلاق اینترنت اشیا»[2] داشته باشیم.

      مقدمه
      در پایان قرن بیستم و آغاز قرن بیست‌و‌یکم، اتفاقات و رویدادهای شگرفی تحولات بنیانی و همه‌جانبه‌ای را برای حیات بشر به ارمغان آورد. نقطه کانونی این تحولات پدیده‌ای است که مانوئل کاستلز[3]، جامعه‌شناس و نظریه‌پرداز شهیر اسپانیایی، «انقلاب تکنولوژی اطلاعات» نامیده است. بی‌تردید این انقلاب، که با دیگر انقلاب‌های بزرگ تاریخ بشر مانند انقلاب علمی قرن هفدهم یا انقلاب صنعتی قرن هجدهم قابل مقایسه است، بشر امروز را وارد عصر جدیدی خواهد کرد که تا کنون حتی خیال آن‌را نیز در سر خود نمی‌پرورانده است؛ به نحوی که موجب ظهور صورت تازه‌ای از نهادهای فرهنگ، اقتصاد، سیاست و اجتماع شده است. جامعه‌شناسان و نظریه‌پردازان اجتماعی از این صورت جدید با تعابیر و عناوین مختلفی مانند: جامعه اطلاعاتی[4]، جامعه‌ دانش[5]، جامعه چندرسانه‌ای[6]، جامعه اینترنتی[7]، جامعه الکترونیکی[8]، جامعه دیجیتالی[9]، جامعه شبکه‌ای[10] و جامعه مجازی[11] نام می‌برند. با ورود به چنین جامعه‌ای، ما هر روز شاهد بروز و ظهور تکنولوژی‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطی هستیم. تکنولوژی‌هایی که برای نیازی خلق می‌شوند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای پاسخگویی به نیازی دیگر دچار تغییر و دگرگونی می‌شوند. این تغییر و دگرگونی چنان با سرعت و شتاب اتفاق می‌افتد که مُبدعان و مخترعان این تکنولوژی‌ها نیز تصویر روشن و آشکاری از آینده آن ندارند. اما امر مسلم و قطعی این است که بروز و ظهور تکنولوژی‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطی با ویژگی‌های خاص خود نه تنها ابعاد گوناگون و متنوع حیات بشر را تحت تأثیر قرار داده و شکل تازه‌ای از آن را بوجود می‌آورند، بلکه به‌طور متقابل و فزاینده‌ای نیز از این شکل تازه‌ حیات بشری تأثیر می‌پذیرند؛ و این رابطه متقابل و دوسویه بصورت پیش‌رونده، نامعلومی در حال حرکت است.
      بی‌تردید، یکی از تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی نوظهور در جهان امروز که به سرعت در حال بسط و گسترش است، «اینترنت اشیاء» می باشد. تقریباً اغلب مطالعات آینده‌پژوهی معتبر در زمینه تکنولوژی‌های نوظهور، بخش یا قسمتی از گزارش خود را به تحولات مربوط به این تکنولوژی اختصاص داده‌اند. برای مثال، مؤسسه گارتنر-که یک مؤسسه تحقیقاتی است که هرساله پیش‌بینی و تحلیلی از روندها در حوزه‌های گوناگون به‌ویژه فناوری ارائه می‌دهد-با استفاده از روش‌شناسی Hype Cycle به ما نشان می‌دهد که اینترنت اشیاء یک ابرروند[12]است و تمامی تکنولوژی‌های دیگر به نوعی با آن در تعامل هستند و از آن استفاده می‌کنند یا به‌وسیله آن به بلوغ می‌رسند.[13] همچنین، بسیاری از کشورهای پیشرو در حوزه تکنولوژی بخش قابل‌ملاحظه‌ای از سرمایه‌گذاری تکنولوژیک خود را از هم‌اکنون بر اینترنت اشیاء متمرکز کرده‌اند. براین‌اساس، به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نه چندان دور، تبعات و پیامدهای بکارگیری اینترنت اشیاء تمامی ابعاد حیات بشری را تحت تأثیر قرار دهد. درواقع، به همین دلیل است که علاوه بر مهندسان و فناوران، پای جمع قابل‌توجهی از عالمان علوم انسانی و اجتماعی نیز به میدان مطالعه و بررسی چنین تبعات و پیامدهایی کشیده شده است. در همین راستا یکی از ابعاد مهمی که توجه محققان IOT را به خود جلب کرده، مسائل و چالش‌های اخلاقیِ مرتبط با بکارگیری تکنولوژی اینترنت اشیاء در حیات انسانی است. مهم‌ترین پرسش‌هایی که در این زمینه مطرح هستند عبارتند از:
      1. آیا تکنولوژی اینترنت اشیاء جهان انسانی را با مسائل و چالش‌های اخلاقی جدیدی روبرو خواهد کرد؟
      2. این مسائل و چالش‌های اخلاقی چیست؟
      3. مواجهه ما با این مسائل و چالش‌های اخلاقی چگونه باید باشد؟
      4. آیا می‌توان از تکنولوژی اینترنت اشیاء برای اخلاقی‌کردن حیات اجتماعی و انسانی استفاده کرد؟
      تلاش برای پاسخ به این پرسش‌ها، باعث شکل‌گیری و توجه به حوزه‌ای جدید و نوپا با عنوان «اخلاق اینترنت اشیاء»[14] شده است.

      ویژگی‌های ساختاری تکنولوژی‌های جدید[15]
      به نظر می‌رسد در هرگونه ارزیابی از مسائل و چالش‌های اخلاقی مربوط به تکنولوژی‌های جدید از جمله اینترنت اشیاء می‌بایست ویژگیهای خاص ساختاری آن‌ها را مد نظر قرار داد و نظریه‌هایی که تنها به یک فاکتور در تکنولوژی می‌پردازند ناکافی هستند. بنابراین، با توجه به زمینه‌های اجتماعی، نظری، مادی و اکولوژی می‌توان به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های ساختاری تکنولوژی‌های جدید اشاره کرد:
      1. عملیات‌ها، رویه‌ها و پروسه‌ها[16]
      2. روش‌ها و روش­شناسی‌های سیستماتیک[17]
      3. اطلاعات، انتزاعی ­سازی، صوری­ سازی[18]
      4. مهندسی و تکنولوژی سیستم‌ها[19]
      5. تقدم شناسایی گزینه‌ها بر صورت­بندی مسئله و ایجاد نیاز[20]
      6. بین‌رشته ­ای‌بودن[21]
      7. مصنوعی و ساختگی‌بودن[22]
      8. مجازی‌بودن[23]
      9. چندرسانه ­ای‌بودن[24]
      10. شبیه‌سازی[25]
      11. انعطاف‌پذیری[26]
      12. پیمانه­ ای‌بودن[27]
      13. راحتی استفاده برای کاربر[28]
      14. کنترل از راه دور و حس‌کردن هوشمندانه[29]
      15. رباتی‌سازی[30]
      16. تکنولوژی هوشمند و خودمختاری سیستم‌ها[31]
      17. فراخودمختاری[32]
      18. قابل محاسبه‌سازی و چندکاربردی‌بودن[33]
      19. سیستم‌های اطلاعات با ظرفیت فوق­ العاده[34]
      20. جهانی‌سازی[35]
      21. قابل دریافت اطلاعات از راه دور[36]
      22. تاریخ‌گرایی اطلاعاتی-تکنولوژیکی[37]
      23. باهم درآمیختن و وابستگی‌های متقابل[38]
      24. سیستم‌های اجتماعی-فنی[39]
      25. گرایشات سیستمی-تکنوکراتی[40]
      26. محافظت از داده‌ها[41]
      27. ریسک‌های غیرقابل پیش‌بینی[42]
      28. مینیاتوری‌سازی[43]
      29. چندگانگی تأثیرات[44]
      30. مسئولیت توزیع‌شده[45]

      اخلاق اینترنت اشیاء
      به نظر می‌رسد وقتی سخن از مفهوم اخلاق اینترنت اشیاء به میان می‌آید، دست‌کم چهار معنای متفاوت را می‌توان برای آن متصور بود: اول اینکه، بکارگیری و گسترش تکنولوژی IOT چه تبعات و پیامدهای اخلاقی را به دنبال خواهد داشت؛ دوم اینکه، تکنولوژی IOT چه تأثیری بر نظریه‌های علم و فلسفه اخلاق می‌گذارد؟؛ سوم اینکه، چه ارزش‌های اخلاقی در شکل‌گیری تکنولوژی IOT نقش داشته‌اند و چهارم اینکه، کسانی که با تکنولوژی IOT سر و کار دارند چه اخلاقی را باید رعایت کنند. این امر هم شامل خالقان و کاربران تکنولوژی IOT و هم کسانی است که آن را تحلیل و نقد می‌کنند(کدهای اخلاقی).
      حوزه اخلاق اینترنت اشیاء با حوزه‌های دیگری مانند اخلاق فضای مجازی[46]، اخلاق تکنولوژی[47] و اخلاق فناوری اطلاعات و ارتباطات[48] نیز مرتبط است که می‌توان آن را در قالب شکل ذیل نشان داد:


      چنان‌که در شکل فوق نیز قابل مشاهده است، می‌توان گفت که هر مسئله و چالشی که در عرصه اخلاق فضای مجازی، اخلاق تکنولوژی و اخلاق فناوری اطلاعات و ارتباطات قابل طرح باشد به‌نحوی زیرمجموعه اخلاق اینترنت اشیاء نیز می‌توان درنظرگرفت. اما عکس این امر صادق نیست. به این معنا که اینترنت اشیاء به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، مسائل اخلاقی بسیاری را پدید می‌آورد که ارتباطی با فناوری‌های قبل از خود ندارد.

      ویژگی‌های تکنولوژی اینترنت اشیاء
      با توجه به آنچه که در قسمت قبل ذکر شد، طبیعتاً در ارزیابی مسائل و چالش‌های اخلاقی مربوط به تکنولوژی اینترنت اشیاء می‌بایست ویژگیهای خاص آن‌ را مد نظر قرار داد. بر این اساس، برخی محققان به ویژگی‌ها و خصلت‌هایی از اینترنت اشیاء اشاره می‌کنند که ممکن است مُسبب مسائل اخلاقی باشد:[49]
      1. حضور همه‌جایی[50]: IOT همیشه و همه جا در اشیاء پیرامونی وجود دارد. به تعبیر بهتر کاربر به‌وسیله آن بلعیده خواهد شد.
      2. کوچک‌سازی، نامرئی‌بودن[51]: رایانه‌ها ناپدید و ابزارها کوچک‌تر و کوچک‌تر خواهند شد. بنابراین، از هرگونه بازرسی، ممیزی، کنترل کیفیت و رویه‌های حسابرسی دوری می‌کنند.
      3. ابهام[52]: تمایز میان اُبژه‌های[53] طبیعی، مصنوعات و موجودات دشوارتر خواهد شد که پیامد جابجایی از یک مقوله به مقوله دیگر است که با ابتناء بر برچسب‌ها، طراحی پیشرفته و جذب در شبکه‌های جدید مصنوعات صورت می‌پذیرد و در این صورت مسائل جدی درباره هویت و مرزهای سیستم پدیدار خواهد شد.
      4. شناسایی دشوار[54]: پس از اتصال به IOT، اشیاء هویت خواهند داشت. دسترسی به ارتش اشیاء و مدیریت این هویت‌ها ممکن است منافع زیادی را ایجاد کند و در نتیجه مسائل جدی امنیتی و کنترلی به وجود آورد.
      5. ارتباط فزاینده[55]: ارتباطات به تعداد زیاد افزایش پیدا می‌کند و به مقیاس‌های بی‌سابقه‌ای از اشیاء و افراد می‌رسد. در نتیجه، مقدار داده‌ها و محصولات جابه‌جاشده به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا خواهد کرد(Big Data) و آن‌ها می‌توانند به‌صورت مُخربی مورد استفاده قرارگیرند.
      6. رفتار خودمختار و غیرقابل پیش‌بینی[56]: اشیاء متصل به اینترنت ممکن است به‌طور هوشمند و خودانگیخته در وقایع انسانی دخالت کنند. مردم به همراه اشیاء بخشی از محیط‌های IOT خواهند بود، بنابراین، سیستم‌های ترکیبی با رفتار غیرمنتظره خلق می‌شود.
      7. هوش ترکیبی[57]: اشیاء به عنوان جانشینانی برای حیات اجتماعی دیده می‌شوند. آن‌ها امتداد ذهن و بدن انسانی خواهند بود. محرومیت از این ابزارها منجر به مشکلاتی خواهد شد.
      8. کنترل دشوار[58]: کنترل و حکمرانی IOT تنها با تعداد زیادی از هاب‌ها، سوئیچ‌ها و داده‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود. بلکه به دلیل اینکه جریان اطلاعات آسان شده و انتقال‌ها سریع‌تر، ارزان‌تر، و بسیار گسترده‌تر می‌باشد، کنترل آن به ویژه در سطح حکومتی بسیار دشوار خواهد بود.
      9. هوش تعبیه‌شده و ذهن گسترش‌یافته[59]: اشیای دینامیک و هوشمند، با رفتارهای جدید، به‌عنوان ابزارهای گسترش ذهن و بدن انسان به حساب میآیند.
      10. بیگ دیتا[60]: IOT محدوده‌ای از تولید، ذخیره‌سازی و جریان پردازش فوق‌العاده‌ای در سطح اگزابایت و فراتر از آن است.
      11. غیرقابل پیش‌بینی‌بودن و عدم قطعیت[61]: توسعه IOT منجر به رفتارهای نوظهور خواهد شد بدون اینکه کاربر دارای دانش لازم کار با محیط IOT باشد.

      چالش‌های اخلاقی اینترنت اشیاء
      با توجه به ویژگی‌های تکنولوژی که در بخش قبل به آن‌ها اشاره شد می‌توان به مسائل و چالش‌هایی اشاره کرد که تکنولوژی اینترنت اشیاء با آن دست به گریبان خواهد بود. در همین راستا می‌توان به شش مسئله یا چالش ذیل اشاره کرد[62]:
      1. عدالت اجتماعی و شکاف دیجیتالی[63]: تلقی‌های متفاوتی از مفهوم عدالت اجتماعی وجود دارد اما منظور در اینجا توزیع منصفانه مزایا، هزینه‌ها و فرصت‌های برابر جهت دسترسی به مزایایی است که IOT پیشنهاد می د‌هد.
      2. اعتماد[64]: یکی از نگرانی‌های عمده در مورد IOT اعتماد عمومی به سیستم تکنولوژیکی است. هنگامی‌که مرزهای میان فضاهای خصوصی و عمومی آشفته و نامرئی می‌شود، کاربران احساس ناامنی می‌کنند. ترس از نقض حریم‌خصوصی، همه جایی بودن و برخی دیگر از مسائل مربوط، اعتماد به IOT را به چالش می‌کشد.
      3. تارشدنِ زمینه‌ها، به‌ویژه تمایز خصوصی دربرابر عمومی[65]: یکی از ویژگی‌های IOT این است که درجه میانجیگری در تعاملات ما را به شدت افزایش می دهد. لذا شرایط و تجربیات جدیدی ایجاد خواهد کرد که در آن مفاهیم حریم خصوصی و حفاظت از داده بسیار پیچیده و دشوار می‌گردد. در محیط میانجی شده که هر چیزی به هر چیزی متصل است، دیگر روشن نیست که چه چیزی میانجی است؟
      4. عدم بی‌طرفیِ استعاره‌های [66]IOT: برای مقابله با پیچیدگی‌ تکنولوژی IOT، این فناوری از طریق استعاره‌ها و تمثیل‌ سیستم‌های موجود توضیح داده می‌شود. این امر، درک از تکنولوژی توسط ذی‌نفعان را هدایت می‌کند و حتی ممکن است یک ایدئولوژی را تحمیل کند: ترمینولوژی‌ای[67] که در آن IOT به سیاست‌گذاران و عموم مردم ارائه می‌شود خنثی نیست.
      5. عاملیت: قرارداد اجتماعی میان افراد و اشیاء؟[68]: باید به موضوع عاملیت، در محیطی نگاه کرد که اشیاء به شیوه‌های نامرئی اما از روی قصد با کاربران انسانی تصمیم گرفته و رفتار‌ می‌کنند. عاملیت زمانی مسئله اخلاقی می‌شود که قصد اَعمال و رفتار محول‌شده به اشیاء، توسط کاربر کنترل نشده و با هویت کاربر شناسایی نمی‌گردد.
      6. خودمختاری: رضایت آگاهانه در مقابل سوء استفاده از کارکرد[69]: از آنجایی که کاربران توسط تکنولوژی IOT بلعیده می‌شوند و بسیاری اوقات اساساً متوجه این بلعیدگی نمی‌شوند و اتفاقات از تحت کنترلشان خارج می‌شود، لذا این تکنولوژی به‌نوعی خودمختار شده و می‌تواند فارغ از رضایت آگاهانه کاربران رفتار کند و حتی این رفتار می‌تواند بر خلاف منافع کاربران نیز صورت پذیرد.

      تحقیقات در زمینه اخلاق اینترنت اشیاء
      جستجو در مهم‌ترین پایگاه‌های اطلاعات علمی داخل کشور مانند: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، پایگاه مراکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی[70] و علم‌نت(جویشگر علمی فارسی) با کلید واژه‌های مرتبط با «اخلاق در اینترنت اشیاء»، نشان می‌دهد که تحقیقات و پژوهش‌های قابل‌توجهی در این زمینه در داخل کشور انجام نشده است. در واقع، عمده تحقیقات و پژوهش‌های مرتبط با اینترنت اشیاء در داخل کشور صرفاً بر ابعاد اقتصادی، فنی و امنیتی این پدیده متمرکز شده‌اند و به ابعاد فرهنگی و اخلاقی آن پرداخته نشده است.
      اما در سطح بین‌المللی، اگرچه هنوز اخلاق اینترنت اشیاء تا تبدیل ‌شدن به‌عنوانِ یک حوزه مستقل و پیشرو فاصله دارد، اما هم‌اکنون تحقیقات و پژوهش‌های نسبتاً قابل‌ توجهی در دنیا در حال اجرا هستند. برای مثال، مطابق با گزارشی که در سال 2016 منتشر شد، محققان 9 دانشگاه در انگلستان در طول سه سال آینده با پروژه‌ای به ارزش 23 میلیون پوند (33.5 میلیون دلار) برای کشف حریم‌خصوصی، اخلاق و امنیت اینترنت اشیاء کار خواهند کرد. این پروژه بخشی از "IOTUK" است که یک برنامه دولتی سه‌ساله و 40 میلیون پوندی بوده و متکفل پژوهش در جهت افزایش استفاده از تکنولوژی و خدمات IOT توسط کسب و کار و بخش عمومی است. گروه پتراس[71] که کنسرسیومی از 9 دانشگاه برتر انگلستان شامل [72]UCL، کالج امپریال لندن[73]، دانشگاه آکسفورد[74]، دانشگاه وارویک[75]، دانشگاه لنکستر[76]، دانشگاه ساوتهمپتون[77]، دانشگاه سوری[78]، دانشگاه ادینبورگ[79] و دانشگاه کاردیف[80] به همراه 47 شریک از صنعت و بخش عمومی اداره می‌شود.[81]
      پروژه پتراس پنج هدف اساسی را دنبال می‌کند:
      1) رساندن منفعت اقتصادی-اجتماعی میان‌بخشی و تأثیرگذار؛
      2) تبدیل انگلستان به عنوان رهبر جهان در تخصص و استقرار تکنولوژی IOT؛
      3) ایجاد محیط چندرشته‌ای در سراسر حوزه‌های پژوهشی، صنایع و ادارات دولتی؛
      4) خلق یک پلتفرم اجتماعی برای نوآوری و ایجاد همکاری با کاربران و ذی‌نفعان؛
      5) فراهم‌کردن یک میراث پایدار از مرکز PETRAS، فراتر از پایان پروژه.

      برخی از مهم‌ترین مطالعاتی که پتراس در حوزه اخلاق اینترنت اشیا تاکنون منتشر شده است عبارتند از[82]:

      Data Philanthropy and Individual Rights.
      Taddeo, M. (2017). Data Philanthropy and Individual Rights. Minds and Machines, 27(1), 1-5.

      Ethics of the health-related internet of things: a narrative review.
      Mittelstadt, B. (2017). Ethics of the health-related internet of things: a narrative review.Ethics and
      Information Technology, 19(3), 157-175.

      IoT and its Implications for Informed Consent.
      Tanczer, L, Brass, I., Carr, M. & Blackstock, J. (2017) IoT and its Implications for Informed
      Consent.From Individual to Group Privacy in Big Data Analytics
      Mittelstadt, B. (2017). From Individual to Group Privacy in Big Data Analytics. Philosophy & Technology, 1-20

      What is data ethics?. Philosophical transactions.
      Floridi L, Taddeo M, (2016). What is data ethics?. Philosophical transactions. Series A, Mathematical, physical, and engineering sciences, 374 (2083).

      The ethics of algorithms: Mapping the debate. Big Data & Society
      Mittelstadt, B. D., Allo, P., Taddeo, M., Wachter, S., & Floridi, L. (2016). The ethics of algorithms: Mapping the debate. Big Data & Society, 3(2), 2053951716679679.


      اسناد سیاستی در زمینه اخلاق اینترنت اشیاء
      با توجه به نو و تازه‌بودنِ تجربه تکنولوژی اینترنت اشیاء در کشور، طبیعتاً سند سیاستی خاص و ویژه‌ای برای اخلاق IOT وجود ندارد. اما از اسناد مهم خارجی در این زمینه می‌توان به سند اخلاقICT : رویکرد کمیسیون اروپا[83] اشاره کرد. نگاهی بر این سند، اهمیت اخلاق IOT را برای جهان کنونی و به‌ویژه اتحادیه اروپا نشان می‌دهد. چنان‌که در این سند آمده است، در افق 2020 تمام پروژه‌های ICT باید با قواعد اخلاقی مطابقت داشته باشد. علاوه بر این، در برخی از بخش‌های این سند به‌طور آشکاری به تکنولوژیIOT اشاره می‌شود. در همین ارتباط، در بخش«تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی نوظهور» IOT را به عنوان یکی از ده تکنولوژی نوظهور معرفی می‌کند:
      1. اینترنت آینده[84]
      2. اینترنت اشیاء / همه چیزها[85]
      3. هوش محیطی[86]
      4. RFID, NFC
      5. رایانش عاطفی[87]
      6. رایانش ابری[88]
      7. بیوالکترونیک[89]
      8. نورو الکترونیک[90]
      9. هوش مصنوعی[91]
      10. هم‌زیستی انسان و ماشین[92]

      در دو بخش دیگر این سند با عناوین «بحث‌‌های اخلاقی برایIOT» و «مسائل اخلاقی در موردIOT » نیز مباحثی مطرح شده است:

      - بحث‌‌های اخلاقی برای IOT
      1. بحث در مورد فایده، خوش‌زیستی
      برای مثال، پایداری، سلامت، ایمنی، امنیت
      2. بحث در مورد مسئولیت معرفتی
      کسانی که مسئولیت‌ سیاست‌ها و مداخلات در سیستم‌های پیچیده را برعهده دارند، مسئولیت ایجاد شرایط معرفتی و فیزیکی‌ای دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بهترین کاری را که می‌توانند انجام دهند.

      - مسائل اخلاقی در مورد IOT
      1. حفظ حریم خصوصی، حفاظت از داده‌ها
      2. عدالت اجتماعی: دسترسی برابر به منافع IOT
      3. ایمنی[93]، آسیب و احتیاط
      4. امنیت[94]
      5. اتکا و اطمینان معرفتی
      6. اعتماد و پذیرش اخلاقی
      7. مسئولیت و تعهد در طراحی، حکمرانی و شکل‌گیری جامعه از طریق IOT



      [1] Internet of Things (IOT(
      [2] Ethics of Internet of Things
      [3] Manuel Castells
      [4] Information Society
      [5] Knowledge Society
      [6] Multi-Media Society
      [7] Internet Society
      [8] Electronic Society
      [9] Digital Society
      [10] Network Society
      [11] Virtual Society
      [12] Megatrend
      [13] www.gartner.com
      [14] Ethics of Internet of Things
      [15] Carl Mitcham (2005). Recognizing The Structural Features of New Technologies by Hans Lenk , Encyclopedia of Science, Technology and Ethics, Volume 1.
      [16] Operations, Procedures, and Processes
      [17] Systematic Methods and Methodologies
      [18] Informatization, Abstraction, Formalization
      [19] Systems Engineering and Technology
      [20] Options Identifications Precede Problem Formulations and Needs Generation
      [21] Interdisciplinarity
      [22] Artificiality
      [23] Virtuality
      [24] Multimedia
      [25] Simulations
      [26] Flexibility
      [27] Modularity
      [28] User-Friendliness
      [29]Remote Control and Intelligent Sensing
      [30] Robotization
      [31] Smart Technology and Systems Autonomy
      [32]Meta-autonomy
      [33]Computerization and Multifunctionality
      [34] Mega-information Systems
      [35]Globalization
      [36] Telematization
      [37]Information-Technological Historicity
      [38] Intermingling and Interdependence
      [39] Sociotechno-systems
      [40] Systems-Technocratic Tendencies
      [41] Data Protection
      [42]Unforeseeable Risks
      [43] Miniaturization
      [44] Impacts Multiplication
      [45]Distributed Responsibility
      [46] Ethics of Cyberspace
      [47] Ethics of Technology
      [48] Ethics of ICT
      [49] Jeroen van den Hove, Fact sheet- Ethics Subgroup IoT - Version 4.0.
      [50] Ubiquity, omnipresence
      [51] Miniaturization, invisibility
      [52] Ambiguity
      [53] ابژه: آنچه مشاهده می‌گردد.
      [54] Difficult identification
      [55] Ultra-connectivity
      [56] Autonomous and unpredictable behavior
      [57] Incorporated intelligence
      [58] Difficult control
      [59] Embedded intelligence and extended mind
      [60] Big Data
      [61] Unpredictability and uncertainty
      [62] Jeroen van den Hove, Fact sheet- Ethics Subgroup IoT - Version 4.0.
      [63] Social justice & Digital Divides
      [64] Trust
      [65] Blurring of contexts, in particular the distinction Private vs. Public
      [66] Non-neutrality of IoT metaphors
      [67] ترمینولوژی: اصطلاح شناسی، واژگان شناسی
      [68] Agency: social contract between people and objects?
      [69] Autonomy: Informed consent vs. obfuscation of functionality
      [70] SID
      [71] PETRAS
      [72] University College London
      [73] Imperial College London
      [74] University of Oxford
      [75] University of Warwick
      [76] Lancaster University
      [77] University of Southampton
      [78] University of Surrey
      [79] University of Edinburgh
      [80] Cardiff University
      [81] http://www.zdnet.com/article/researchers-investigate-the-ethics-of-the-internet-of-things/
      [82] www.petrashub.org/outputs
      [83] Gerald Santucci (2016). ICT ethics: European Commission’s approach.
      [84] Future Internet
      [85] Internet of Things
      [86] Ambient Intelligence
      [87] Affective Computing
      [88] Cloud Computing
      [89] Bio-electronic
      [90] Neuro- electronic
      [91] Artificial Intelligence
      [92] Human Computer Symbiosis
      [93] Safety
      [94] Security
      کلمات کلیدی

      مرکز ملی فضای مجازی، پژوهشگاه مرکز ملی فضای مجازی ، اینترنت اشیاء ، اخلاق ، تکنولوژی‌های نوظهور ، اخلاق در اینترنت اشیا، انقلاب تکنولوژی اطلاعات، جامعه اطلاعاتی، جامعه‌ دانش، جامعه شبکه‌ای، جامعه مجازی، تکنولوژی‌های نوظهور، Hype Cycle، تاریخ‌گرایی اطلاعات

      منبع اصلی مقاله


      منبع درج


      منابع



      Carl Mitcham (2005). Recognizing The Structural Features of New Technologies by Hans Lenk , Encyclopedia of Science, Technology and Ethics, Volume 1.

      Gerald Santucci (2016). ICT ethics: European Commission’s approach.

      Jeroen van den Hove, Fact sheet- Ethics Subgroup IoT - Version 4.0.


      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
تمامی حقوق برای مرکز ملی فضای مجازی محفوظ است. هر گونه کپی‌برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.